Welke doelgroep moet ik kiezen?

Waarom duidelijke keuzes maken belangrijk is.

Leestijd: 7 minuten.

Jij hebt kwaliteiten die je graag met de wereld wilt delen. Je hebt een supertof aanbod neergezet en iedereen mag het weten. Met jouw kennis en enthousiasme kun je heel veel mensen helpen, dus waarom zou je dat niet doen? Je hebt wel gehoord dat het belangrijk is om een doelgroep te kiezen, maar waarom dan? Ik vertel je waarom het belangrijk is om keuzes te maken.

Madelein van den Bulk-Wiertz | 19-10-2023

Als je iedereen wilt bereiken, bereik je niemand

Je wilt gewoon lekker aan het werk en zo veel mogelijk mensen bereiken. Niks mis mee toch? Waarom zou je je beperken tot één soort klant? Je keuze kan de sleutel zijn tot succes.

Als je iedereen wilt bereiken, bereik je niemand. Als je boodschap te algemeen is zal niemand zich echt aangesproken voelen. Je boodschap sneeuwt dan onder omdat er genoeg concurrenten zijn die de doelgroep wél weten te raken.

Durven kiezen: welke doelgroep past bij jou?

Als jij je richt op één specifieke groep dan kun je deze heel gericht aanspreken. Verdiep je in de doelgroep zodat je weet wat ze nodig hebben, wat ze belangrijk vinden en welke woorden ze gebruiken. Als je dan gaat communiceren zal de lezer zich herkennen in jouw verhaal.

Hoe kies je een doelgroep

Maar hoe bepaal je die doelgroep dan? Dat is waar veel starters tegenaan lopen. Het is niet verstandig om lukraak een groep te kiezen die je wel leuk lijkt, of uit gemak hetzelfde te kiezen als je concurrenten. Voordat je gaat bepalen wie je wilt bereiken is het belangrijk dat je goed weet wie je bent, waar je staat en wat je kwaliteiten zijn. Wat kun jij voor iemand betekenen en wie heeft dat nodig? Zo kun je een doelgroep kiezen die goed bij jouw eigenschappen past.

Onderzoek de markt

Kijk goed welke mogelijkheden jij hebt met je kwaliteiten en diensten. Wat gebeurt er op dat gebied al in de markt? Welke doelgroepen worden daar al veel aangesproken? Wat doen je concurrenten? Wat kun jij met je unieke persoonlijkheid en kwaliteiten toevoegen?

Als je weet op welke doelgroep jij je gaat richten is het belangrijk om informatie te verzamelen. Samen met mijn klanten besteed ik altijd veel aandacht aan deze fase omdat deze informatie super belangrijk is voor een krachtige communicatieboodschap. Verdiep je in problemen en verlangens. Kijk naar het taalgebruik en het zoekgedrag van je doelgroep.

Je ideale klant in kaart brengen

Je ideale klant in kaart brengen, of je ideal customer profile (ICP) opstellen, je hoort het overal tegenwoordig waardoor het bij mij al wat weerstand gaat oproepen. Toch is het idee erachter niet verkeerd. Je ideale klant is een omschrijving van een fictief persoon die symbool staat voor jouw doelgroep. Als je deze ideale klant constant in gedachten houdt helpt het je om je aanbod en verhaal goed af te stemmen op je doelgroep.

Of je dat doet met uitgebreide moodboards, foto’s, uitgetypte klantprofielen of gewoon wat post-its op je bureau maakt helemaal niet uit. Het gaat erom dat het voor jou makkelijk wordt om bij alles wat je doet je mogelijke klanten in gedachten te houden. Als je weet voor wie je het doet kun je namelijk veel makkelijker keuzes maken.

Je doelgroep en ideale klant veranderen met je mee

Je doelgroep is niet in beton gegoten. Als jij nog niet zo lang bezig bent met je bedrijf of net een nieuw project bent gestart, dan ben je in ontwikkeling. Ook je doelgroep kan met je meegroeien. Probeer verschillende dingen uit en leer gaandeweg wat bij je past en wat goed werkt.

Blijf niet hangen in algemene berichten en vage keuzes. Als jij een duidelijke doelgroep kiest kun je gericht communiceren. Je zult merken dat je boodschap beter aankomt en dat je makkelijker de juiste klanten aantrekt. Wees niet bang om te kiezen!

Heb jij hulp nodig bij het kiezen van de juiste doelgroep? Tijdens een coaching call van 60 minuten help ik je om je doelgroep te bepalen en keuzes te maken die écht bij jou passen. Plan hier je coaching call.

Wil jij een bericht ontvangen als er een nieuwe blog online staat?
Schrijf je hier in!

*Door me in te schrijven ga ik akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacy verklaring