Hoe overleef je als introverte ondernemer?

Je bedrijf persoonlijk maken zonder extreem outgoing te zijn.

Leestijd: 5 minuten.

Brutale mensen hebben de halve wereld, wij als introverten de andere helft. Het is een misverstand dat je heel extravert moet zijn om succesvol te zijn als ondernemer. Waar extraverte ondernemers shinen in sociale situaties, blinken introverten uit in diepe connecties. Een introvert kan vaak goed observeren en luisteren en heeft veel empathie. Je in kunnen leven in je doelgroep is een belangrijke stap bij het ontwikkelen van een succesvol bedrijf.

Madelein van den Bulk-Wiertz | 14-09-2023

Persoonlijk ondernemen

De meeste introverten blijven liever wat meer op de achtergrond en vinden het lastig om hun bedrijf actief te promoten. Je hoeft jezelf niet anders voor te doen dan je bent, neem kleine stapjes die voor jou goed voelen en laat jezelf zien zoals jij bent. Je hoeft echt niet dansend de kamer door om aandacht te vragen. Er zijn heel veel verschillende manieren om je bedrijf te promoten. Maak gebruik van je eigen talenten. Als jij een heel warm en kalm persoon bent presenteer jezelf dan ook op die manier en kijk welke vorm van verkopen daar goed bij past.

Persoonlijk ondernemen kan op veel verschillende manieren. Kies je eigen weg. Vind je het te spannend om live te gaan op social media of om te spreken voor grote groepen? Organiseer dan een kleinschalige bijeenkomst of één-op-één-sessies met je klanten. Durf je nu nog niet te praten voor de camera? Kies er dan voor om een leuk filmpje te maken van je werkplek of van een product dat je verkoopt. Ontdek wat voor jou werkt en vergeet jezelf niet af en toe uit te dagen. Een klein stapje uit je comfort zone is een goede manier om jezelf te ontwikkelen!

Authentieke communicatie

Ondernemen gaat steeds meer over het opbouwen van échte klantrelaties en vertrouwen. Jouw klant wil voelen dat jij hem of haar begrijpt. Als introvert kun je van nature goed luisteren en diepgaande gesprekken te voeren. Gebruik je talent om jouw doelgroep écht te leren kennen.
Als jij je persoonlijkheid laat zien in de uitstraling van je bedrijf dan voelen klanten zich verbonden met je. Vergeet niet: mensen kopen van mensen.

Online aanwezigheid

Op social media ben jij waarschijnlijk niet iemand die altijd aan staat en aanwezig is. Ga voor kwaliteit boven kwantiteit, maar probeer wel consistent te zijn.

Gebruik je kwaliteiten voor het creëren van waardevolle content. Introverte marketing draait om subtiliteit, diepgang en oprechtheid. Terwijl anderen misschien moeten schreeuwen om aandacht, trek jij klanten aan door je rustige en betrouwbare aanpak.

Omarm je eigen kwaliteiten

Omarm je persoonlijkheid en ben trots op je eigen kwaliteiten. Vergelijk jezelf niet met anderen die meer outgoing zijn dan jij. Iedereen onderneemt op zijn eigen manier en maakt gebruik van zijn of haar eigen sterke punten. Zo lang jij dicht bij jezelf blijft ligt er een wereld aan mogelijkheden voor je open.

Wil jij een bericht ontvangen als er een nieuwe blog online staat?
Schrijf je hier in!

*Door me in te schrijven ga ik akkoord met de Algemene voorwaarden en Privacy verklaring