Als communicatiecoach sta ik 100% achter het principe van vooruitwerken en content inplannen, maar dan wel content die relevant is voor jouw doelgroep en boodschap.
Niet weer die inhaakdagen
Waarom ik een hekel heb aan inhaakdagen? Ze helpen je originaliteit en creativiteit om zeep. Tenminste, wel op de manier zoals ze nu gebruikt worden. Deze dagen worden gebruikt als excuus om weer iets te posten: ‘schrik jij ook met Halloween? Ik schrik als ik zie welke kansen ondernemers laten liggen, boek nu mijn dienst!’. Het is niet origineel, het is te geforceerd.
Tussen de duizenden afbeeldingen van pompoenen en spoken val je echt niet meer op. En denk je dat je er nog tussenuit springt als je op Black Friday met een megakorting zwaait? Het gaat niet gebeuren.
De verbinding gaat verloren
Het valt me op dat de berichten op dit soort dagen altijd gericht zijn op meer kopen. Er is geen aandacht meer voor échte inhoud, voor connectie en verbinding. Er is niks mis mee om je aanbod te willen verkopen, maar ben je er echt van overtuigd dat je jouw doelgroep over de streep gaat trekken met een dertien in een dozijn berichtje over een feestdag?
Wees creatief, maar blijf jezelf
Begrijp me niet verkeerd, er is niks mis mee om af en toe gebruik te maken van een inhaakdag of om je volgers simpelweg fijne feestdagen toe te wensen. Maar wees creatief en volg niet de massa omdat je denkt dat het zo hoort. Denk buiten de kaders, wees origineel en nog belangrijker: voeg inhoud toe die alleen jij kunt bieden.
Wat je ook van inhaakdagen vindt, zorg dat je altijd je eigen persoonlijkheid verwerkt in je berichten en de inhoud afstemt op jouw doelgroep. Zo blijf je bij jezelf en trek je volgers aan die goed bij jouw bedrijf passen.