Een mooie uitstraling
Maandag ging ik met mijn dochter een bloemetje te halen. Zeker tijdens regenachtige dagen vind ik het gezellig om het huis een beetje op te fleuren. Mijn dochter riep meteen: ‘kunnen we naar de bloemenwinkel op het dorp want daar ziet het er zo mooi uit’ dus de keuze was gemaakt.
Oprechte interesse
Eenmaal aangekomen bij de bloemenwinkel werden we vriendelijk begroet door de eigenaresse. Ze kletste even met mijn dochter en vroeg haar wat ze later wilde worden. ‘Danseres of bloemenverkoper’ was het antwoord. De mevrouw in de winkel gaf meteen enthousiast aan dat ze dan wel bij haar mocht komen werken als ze zestien was. Mijn dochter glunderde.
We zochten samen een mooi kleurrijk boeket uit en liepen naar de kassa. De eigenaresse gaf ons een compliment voor onze goede keuze en vroeg mijn dochter of ze ook nog een eigen bloem wilde uitzoeken.
Persoonlijke aandacht
Samen liepen ze de winkel door op zoek naar de perfecte bloem. Mijn dochter wees enthousiast verschillende bloemen aan tot ze dé bloem had gevonden. Deze moest het worden.
Met stralende oogjes liep ze terug naar de kassa, met háár bloem in haar hand. Tijdens het afrekenen vertelde mijn dochter uitgebreid over het mooie plekje dat de bloem zou krijgen op haar kamer.
We namen afscheid van de mevrouw en vrolijk verlieten we de winkel. Mijn dochter dansend met een bloem in haar hand, een combinatie van haar lievelingsdingen. ‘Mam, als we weer bloemen nodig hebben gaan we dan weer naar deze winkel?’
Focus op beleving in plaats van prijs
Dit voorbeeld laat zien hoe belangrijk klantbeleving is. Ik was goedkoper uit geweest als ik mijn bloemetje bij de supermarkt had gekocht, maar door een eerdere positieve ervaring vroeg mijn dochter specifiek om deze winkel. Tijdens ons bezoek werd onze verwachting niet alleen bevestigd, maar ook nog overtroffen. Daardoor besloten we meteen dat onze volgende aankoop daar ook weer gedaan zal worden.
In het hele proces hebben we geen aandacht besteed aan de prijs. Ik ben niet gaan vergelijken met andere aanbieders, ik heb niet gekeken of er ergens een leuke actie was. De beslissing om daar mijn bloemen te kopen was puur gebaseerd op beleving.
Emotie in het aankoopproces
Zo gaat dat bij de verkoop van diensten ook. Een dienst is vaak een luxeproduct, het is geen pure noodzaak. Bij de aankoop van een luxeproduct speelt emotie altijd een rol. Besteed daarom aandacht aan het gevoel dat je oproept bij je doelgroep. Kijk daarbij niet alleen naar het proces als je iets wil verkopen, maar ook naar de ervaring van de klanten die al iets hebben gekocht.
Net dat beetje extra aandacht
Met mijn klanten bespreek ik naast communicatieprocessen ook heel graag de klantbeleving. Net dat beetje extra aandacht of betrokkenheid kan het verschil maken. Daarbij denk ik voortaan zeker terug aan het enthousiasme van mijn dochter. Want hoe mooi is het als je klant direct na aankoop al zeker weet dat ze nog eens terugkomt?
Wil jij je klanten net dat beetje extra aandacht geven? Plan direct een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, ik vertel je graag op welke manieren ik je kan helpen.